Audyt SEO

Analiza, weryfikacja serwisu pod kątem

 pozycjonowania w wyszukiwarce

Audyt SEO sprawdza wiele czynników składających się na kondycję serwisu i jego ocenę przez wyszukiwarkę. Przygotowany dokument wskazuje wszystkie elementy, które negatywnie wpływają na pozycjonowanie strony. Badane są elementy on-site i off-site.

Audyt SEO

Audyt SEO serwisu (strony www, platformy sklepowej) to ekspercka usługa polegająca na ocenie kondycji serwisu, jego ustawień, braków elementów wpływających bezpośrednio i pośrednio na widoczność w wyszukiwarce Google.
W rezultacie otrzymujemy dokument, który odpowiada na pytania:
– czy serwis jest dobrze przygotowany pod kątem technicznym (realizuje wskazówki dla Webmasterów Google),
– czy rozwiązanie serwerowe jest adekwatne do posiadanego oprogramowania serwisu,
– czy serwis spełnia założenia bezpiecznej platformy,
– jak wygląda ruch w serwisie, skąd pochodzi,
– jak wygląda obecne pozycjonowanie serwisu, jak wyglądają linki przychodzące,
– jakie działania podjąć, aby wzrosła widoczność i odwiedziny serwisu,
– jak zapobiec opuszczaniu strony przez użytkowników,
– jakie modyfikacje podjąć, aby klienci kupowali więcej,
– jak zoptymalizować konwersję, aby odsetek kupujących wzrósł.
Dokument zawiera również skalę wpływu poszczególnych elementów na sprzedaż usług/produktów w serwisie, koszty wprowadzenia i pracochłonność.

Jakie są korzyści przeprowadzenia audytu SEO

Sam audyt SEO to dokument zawierający wszystkie pola optymalizacji oraz zalecenia do wprowadzenia. Żeby przyniósł wymierne korzyści należy zastosować się do wszystkich wskazówek w nim zawartych. Doprowadzi to do lepszej widoczności serwisu wyszukiwarce, lepszego pozycjonowania. W przypadku sklepu będzie to lepsza widoczność produktów – wyższe wyniki w SERP, w przypadku stron firmowych będzie to widoczność na więcej haseł kluczowych niż przed optymalizacją, lepsza konwersja, mniejszy wskaźnik odrzuceń na który złoży się m.in. szybciej ładująca się strona. Efektem wprowadzenia zmian jest większy ruch w serwisie co bezpośrednio przekłada się na konwersję sprzedaży.
Poprawa samej witryny niesie za sobą lepszą użyteczność, łatwiejsze poruszanie się użytkownika po niej, jest bardziej przyjazna. Zoptymalizowane teksty to również lepszy, czysty przekaz informacji, pełniejszy opis produktów. Dowiesz się tym samym czy struktura serwisu jest odpowiednia nie tylko dla robotów wyszukiwarki, ale przede wszystkim dla potencjalnego klienta. Wprowadzenie zmian za audytem SEO uniezależnia serwis przed negatywnymi skutkami zmian algorytmu Google.
Pod kątem biznesu dowiesz się również w jaki sposób Twoi klienci wchodzą w interakcję z serwisem, z jakiego źródła przyszli. To w połączeniu z analizą konkurencji również pozwoli na podjęcie dalszych kroków np. w przeprowadzeniu odpowiednich działań reklamowych.

Zamów audyt SEO teraz

Audyt SEO wyceniany jest indywidualnie – wynika to z ustalonego zakresu prac i analityki. Audyt jest jednorazową usługą i nie zobowiązuje do podjęcia dalszej współpracy.

Wprowadzenie zmian na podstawie audytu a pozycjonowanie

Audyt SEO to podstawowy krok w stronę zwiększenia widoczności serwisu w wyszukiwarce i lepsze pozycjonowanie. Działania optymalizacyjne prowadzą do osiągnięcia wyższych pozycji w wyszukiwarce internetowej i zwiększają zasięgi serwisu. Zoptymalizowana strona www jest koniecznym warunkiem do zwiększenia liczy wejść j lepszego dotarcia z ofertą do potencjalnych klientów co ma bezpośrednie przełożenie na sprzedaż.
Wybrane efekty wprowadzenia wskazówek z audytu SEO:
– wzrost pozycji fraz – aktualne pozycjonowanie danej frazy ulegnie polepszeniu, pozycje serwisu wzrosną
– większy zasięg fraz – po optymalizacji technicznej, optymalizacji treści w indeksie wyszukiwarki pojawi się więcej fraz kluczowych, na które serwis został zindeksowany
– wzrostu ruchu na stronie – większa widoczność przekłada się na wzrost liczby odwiedzających
– wzrost konwersji na stronie – z kolei wzrost ruchu przekłada się na liczbę konwersji (sprzedaż, kontakt, wypełnienie formularza itp.).

Kiedy wykonać audyt serwisu?

Audyt SEO nie powinien być jednorazowy. Tylko cykliczne sprawdzanie kondycji serwisu i ruchu pokazuje drogę, którą podąża. Jeśli do tej pory witryna nie była sprawdzana pod kątem SEO lub poniższe przypadki są tożsame z sytuacją organizacji, warto rozważyć analizę:
– Twój serwis dopiero został wdrożony (to dobry moment na optymalizację)
– rozważasz rozpoczęcie pozycjonowania w wyszukiwarce
– statystyki są niepokojące, zauważyłeś spadki lub chcesz pracować nad podwyższeniem widoczności
– pozycjonujesz się jakiś czas i nie wiesz jaka jest obcena kondycja
– nie śledzisz zmian w algorytmie wyszukiwarki, trendów SEO, a chcesz pracować nad zwiększaniem odwiedzin serwisu
– Twój sklep nie generuje satysfakcjonującej sprzedaży
– Wprowadzasz nowe usługi na stronę, produkty do sklepu internetowego
– rozważasz połączenie kanałów omnichannel
– zmieniasz oprogramowanie serwisu na nowe, wdrażasz nowe treści

Koszty audytu i terminy realizacji

Na koszt audytu wpływa wiele czynników, które trzeba przeanalizować przygotowując wycenę. Przede wszystkim na cenę będzie wpływać wielkość serwisu (zarówno czy jest to strona www, blog czy rozbudowany sklep ecommerce), otoczenie konkurencyjne, skomplikowanie branży w której działa organizacja, konkurencyjność w wyszukiwarce, ilość słów kluczowych na które jest zaindeksowany serwis i ich trudność pozycjonowania, wiek domeny i wiek samego oprogramowania serwisu.
Audyt rozdzielna jest na dwie główne sekcje – onsite (elementy serwisu) i offsite (linki pozycjonujące, konkurencja, pozostałe elementy poza stroną www). W analizie trzeba wykorzystać wiele narzędzi SEO, które badają dany aspekt. Następnie wszystkie te dane są ze sobą korelowane, zbierane w całość i co stanowi o największym koszcie raportu – wyciągane są wnioski i zalecenia na podstawie uzyskanych wyników analizy.

Wykorzystywane narzędzia:

Badane pola w audycie SEO:

Elementy onsite:

  • indeksowanie serwisu, komunikacja z Googlebotem, sprawdzanie stanu indeksacji i jej jakości
  • meta dane – tytuły, opisy każdej podstrony serwisu, produktu sprawdzane pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarki oraz pod kątem marketingowym (te dane pojawiają się bezpośrednio w opisie linku serwisu w wyszukiwarce)
  • struktura serwisu, nawigacja, hierarchizacja treści (w przypadku rozszerzonych audytów również badanie pod kątem UX/UI)
  • treść serwisu – jakość, duplikacje, kanibalizm treści na podstronach
  • techniczne – adresacja url, optymalizacja serwera np. cachowanie, szybkość ładowania strony, analiza poprawności kodu i jego optymalizacji, asynchroniczność kodów
  • user experience

Elementy offsite:

  • profil linków prowadzących do serwisu, analiza ruchu organicznego
  • ważenie linków pozycjonujących, badanie wygasłych odnośników, przekierowań
  • analiza otoczenia konkurencyjnego
  • analiza porównawcza kanałów marketingowych
  • historia domeny, zawartości, linkowania historycznego, otoczenia serwisów na jednym adresie IP
  • filtry algorytmiczne
  • strategia pozycjonowania

Zamów audyt SEO teraz

Audyt SEO wyceniany jest indywidualnie – wynika to z ustalonego zakresu prac i analityki. Audyt jest jednorazową usługą i nie zobowiązuje do podjęcia dalszej współpracy.

Audyt OnPage

$ od 2000zł

Per Month
  • rozwiązanie serwerowe
  • aspekty techniczne
  • content serwisu
  • architektura serwisu
  • czynniki SEO
  • ruch mobile

Zamów

Audyt OffPage

$ od 2000zł

Per Month
  • historia domeny
  • otoczenie serwerowe
  • linkowanie serwisu
  • ważenie linków
  • bezpieczeństwo linkowania
  • strategia pozycjonowania

Zamów

Analiza konkurencji

$ od 2500zł

Per Month
  • badanie SERP
  • budżetowanie kanałów
  • nisze
  • porównanie rozwiązań
  • korelacje kanałów
  • strategia sprzedaży

Zamów

Pełny audyt SEORekomendowany

$ od 4500zł

Per Month
  • audyt on-page SEO
  • audyt off-page SEO
  • analiza konkurencji
  • rekomendacje
  • strategia SEO
  • strategia sprzedaży

Zamów

Audyty uzupełniające, które pozwolą zwiększyć widoczność Twojego serwisu w Google:

01. Audyt UX

Quisque molestie elementum quam molestie malesuada. In sagittis urna vitae blandit molestie. Nam aliquet dui neque, eget tincidunt sem accumsan et. Suspendisse egestas, turpis eu pellentesque aliquam.

02. Audyt user&search

Quisque molestie elementum quam molestie malesuada. In sagittis urna vitae blandit molestie. Nam aliquet dui neque, eget tincidunt sem accumsan et. Suspendisse egestas, turpis eu pellentesque aliquam.

03. Analiza Google Analytics

Quisque molestie elementum quam molestie malesuada. In sagittis urna vitae blandit molestie. Nam aliquet dui neque, eget tincidunt sem accumsan et. Suspendisse egestas, turpis eu pellentesque aliquam.

Jak wykonać audyt SEO za darmo samemu?

Wykonanie audytu SEO samodzielnie jest jak najbardziej możliwe. Należy przy tym pamiętać, że audyt będzie bazował na zebranych danych bezpośrednio ze strony i pomijał cenne informacje z narzędzi SEO. Tym samym dane te będą niepełne. Samodzielna analiza dedykowana jest przede wszystkim właścicielom blogów, czy małym stronom informacyjnym. Jeśli techniczna wiedza działania serwisu czy serwera nie jest Ci obca, samodzielna analiza podstawowych czynników SEO i wprowadzanie zmian np. w zakresie meta tagów nie powinna sprawić problemów. Można też skupić się na poprawie tekstów, opisów produktów, dopisać meta tagi do grafik, hierarchizować treść, czy wykonać linkowanie wewnątrz serwisu. Każda z tych zmian to część składowa szerokiego procesu pozycjonowania strony czy sklepu internetowego.
Trzeba przy tym pamiętać, że będzie to jedynie poprawa techniczna serwisu bez takich aspektów jak analiza ruchu, pozycjonowania, ważenie linków, korelacja czynników SEO, czy pogłębiona analiza SEO do której niezbędne są zaawansowane narzędzia SEO. Podsumowując, samodzielna analiza skupi się na częściowej analizie OnSite pomijając całkowicie analizę OffSite, analizę pod kątem usera, ruchu, konwersji i samej sprzedaży.

Badane elementy SEO w audycie

Wiek domeny

Im starsza domena i jej historia, tym domena może generować przewagę nad nowymi adresami. W przypadku ich systematycznego odnawiania i ciągłości tematycznej, istnieje dużo większe prawdopodobieństwo plasowania się na wyższych pozycjach z racji trafności wyniku wyszukiwania. Wiek domeny przekłada się również na prawdopodobieństwo uzyskania wartościowych linków przychodzących, które zostały pozyskane w trakcie użytkowania domeny w sposób naturalny co wpływa na ruch w serwisie i lepsze pozycjonowanie.

Historia domeny

Historia domeny to jeden z ważniejszych czynników przy pozycjonowaniu jak również ważny argument przy zakupie domeny. Analiza weryfikuje historię od jej pierwszego zakupu, czy miała jednego właściciela, czy kilku, co znajdowało się pod domeną, jaki był rodzaj treści ich jakość i tematyka. Ważne przy zakupie domeny, aby historia treści pokrywała się z treścią, którą chcemy udostępnić. Zaspamowana historia lub serwisy wyłudzające dane, które znajdowały się wcześniej pod tym samym adresem mogą znacząco wpłynąć na obecny serwis, mimo, że ta sytuacja miała miejsce kilka lat wcześniej. Domena taka jest oznaczana i posiada negatywną historię, należy wówczas zastanowić się nad zasadnością zakupu takiego adresu lub przeniesienia serwisu pod inny adres jeśli już prowadzimy serwis na tym adresie. Do analizy historii domeny wykorzystywany jest przede wszystkim narzędzie Wayback Machine pod adresem web.archive.org.

Sąsiedztwo domeny

Sąsiedztwo domeny rozumiane jest przez liczbę serwisów udostępnionych na jednym lub wielu serwerach widocznych “na zewnątrz” na jednym adresie IP. Warto w ramach działania serwisu przeanalizować hosting – jego adres IP i sprawdzić jakie serwisy również identyfikują się tym samym IP. Można ustrzec się przed istotnym zagrożeniem jakim jest sąsiedztwo zaspamowanych serwisów lub serwisów o bardzo niskiej jakości. Może to spowodować, że dany IP będzie identyfikowany przez wyszukiwarkę Google jako spam i wszystkie serwisy na tym adresie będą listowane na czarnej liście. Przekłada się to na gorsze pozycjonowanie, możliwość wpadania wysyłanych wiadomości do spamu, czy wyświetlania ostrzeżenia przez przeglądarki internetowe.

Certyfikat SSL

SSL jest protokołem sieciowym służącym bezpiecznej transmisji strumienia danych. Zapewnia bezpieczeństwo szyfrowania danych podczas przesyłu pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Dzięki niemu dane te nie mogą być podsłuchane. Aby z niego skorzystać należy zainstalować certyfikat na serwerze i skonfigurować go dla posiadanej domeny. Posiadanie SSL jest obligatoryjne podczas prowadzenia sklepu internetowego ecommece i zalecane w innych przypadkach dla stron firmowych, serwisów informacyjnych, blogów, zwłaszcza tam, gdzie wdrożone są formularze kontaktowe w których przesyłane są dane osobowe lub inne newralgiczne informacje.
Wdrożenie certyfikatu SSL ma również korzystny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google oraz przekłada się na zaufanie użytkowników do serwisu. Ponadto od 2018 roku większość przeglądarek internetowych informuje o niezabezpieczonym połączeniu ze stroną www, czyli właśnie taką bez SSL. Jest to kolejny argument za wdrożeniem certyfikatu.

Indeksacja serwisu

Aby korzystać z efektów pozycjonowania serwisu i jego optymalizacji, serwis ten musi być wcześniej poprawnie zaindeskowany przez wyszukiwarkę i znaleźć się w wynikach wyszukiwania. Na ilość zaindeksowanych podstron serwisu ma wpływ wiele czynników. Młode domeny, te po raz pierwszy zaindeksowane, bez historii dostają tzw. “crawl budget” co oznacza pewną premię na start, która zaś normuje się po opływie kilku tygodni. Innymi czynnikami będą np. generowanie dynamicznych URLi, zawartość podstron, ilość i jakość treści, hierarchizacja, wewnętrzne linkowanie aż po logiczną strukturę (zagłębienia) serwisu. Nie bez wpływu na indeksację pozostaje również reputacja domeny. Dotyczy to domen z historią tzn. co, jaka tematyka, jaka jakość znajdowała się wcześniej pod danym adresem. Badamy to również we wcześniejszych elementach raportu (wiele elementów audytu SEO zazębia się i dopiero pełny audyt i przebadanie każdego czynnika wpływającego na SEO daje pełen obraz stanu serwisu).
Najprostszą metodą na sprawdzenie stanu indeksacji jest użycie operatora SITE bezpośrednio w wyszukiwarce np. site:sunspot.pl wpisane bezpośrednio do okna wyszukiwania w Google. Warto rozszerzyć analizę o dane z narzędzia Google Search Console. Zgromadzone dane tam pokażą nam jak domena jest indeksowana, czy występują problemy z indeksacją czy pobieraniem podstron i przesyłaniem ich do indeksu. Podczas analizy rekomendujemy i pomagamy we wdrożeniu tego narzędzia ((jest ono bezpłatne i dostarcza szeregu danych nie tylko o samej indeksacji serwisu).

Pamięć podręczna Google

Pamięć podręczna = cache, inaczej przechowywanie, buforowanie. Jej celem jest poprawa efektywności realizacji operacji zapytania do wyszukiwarki, innymi słowy wyszukiwarka Google co jakiś czas za pomocą wysyłanego crawlera zapisuje całą zawartość strony, aby później wyświetlić jej wyniki (nie są to wyniki bieżące, a odzwierciedlenie ostatnio zapisanej wersji strony www przez robota). Praca crawlera polega na gromadzeniu danych w pamięci wyszukiwarki, poprawy efektywności przetwarzania zebranych danych i ich prezentowania użytkownikom w wynikach wyszukiwania w sposób maksymalnie szybki.
Analiza wersji strony zapisanej przez Google dostarcza wielu informacji jak strona jest postrzegana, jak wygląda struktura, hierarchizacja czy jakie odnośniki na niej się znajdują. Warto również poddać analizie zapisaną datę ostatnich odwiedzin crawlera, im jest ona świeższa, tym strona jest odwiedzana częściej.

Meta tagi

Na meta tagi składa się tag title, tag description i tag keywords. Umieszczane są one w sekcji head dokumentu html i mają bezpośrednie przełożenie na to jak serwis jest prezentowany w wynikach wyszukiwania Google.
Tag title wyświetlany jest jako klikalny (niebieski) nagłówek i z tego względu powinien być zoptymalizowany z uwzględnieniem SEO – umieszczeniem słów kluczowych odpowiednich dla danej podstrony, powinien również być zbudowany naturalnie i w sposób marketingowy – zachęcać do kliknięcia. Podsumowując treść w tym tagu winna być zwięzła (mieścić w przedziale 50-65 znaków lub nie dłuższa niż 600 pikseli), zawierać słowa kluczowe odpowiadające zawartości podstrony i zachęcać do akcji.
Tag description pojawia się pod klikalnym tagiem title w wyszukiwarce i zawiera streszczenie podstrony. Jak title umieszcza się go w sekcji head strony. Często pomijany stanowi jeden z ważniejszych czynników optymalizacji serwisu i wpływa znacząco na poprawę CTR w wynikach wyszukiwania. W przypadku pominięcia tego tagu, Google uzupełni go za nas, co nie zawsze jest dobrym stanem – pobrane zostanie pierwsze 255 znaków treści. Jak wiadomo nie spełni to założeń streszczenia podstrony, zawarcia słowa kluczowego i zwyczajnie dobrego tekstu do prezencji podstrony. Tag description nie ma wpływu na pozycjonowanie serwisu, ale zawarte w nim słowa kluczowe, które pokryją się z zapytaniem wyszukiwarki są pogrubiona co przekłada się na wzrost CTR. Budując tag description nie powinniśmy przekroczyć długości 300 znaków.
Ostatnim z tagów jest keywords. Tag ten nie ma żadnego wpływu na pozycjonowanie w Google i został wyłączony z brania pod uwagę we wrześniu 2009 roku. Miejmy jednak na uwadze, że jak w Polsce Google ma około 99% rynku wyszukiwania, tak w Czechach jedynie 40%. Myśląc o serwisie wielojęzycznym, który chce być obecny w innych wyszukiwarkach niż Google, tag ten powinien być również uzupełniony. Powinien być uzupełniony wydajnie tzn. zawierać do 3-4 słów kluczowych (najlepiej niszowych, dokładnych niż ogólnych) opisujących daną podstronę.
Wszystkie tagi powinny być unikalne w obrębie serwisu tzn. dla każdej podstrony serwisu sekcja meta tagów powinna być unikalna i odzwierciedlać dokładnie opisywaną podstronę.

Treść

Google od samego początku promuje ideę dostarczania wysokiej jakości wyników wyszukiwania i treści użytkownikom. W audycie analizie poddajemy unikalność treści, stosunek treści do kodu, strukturę tekstu, jakość, czytelność, łatwość przekazu, kanibalizację w obrębie serwisu oraz linkowanie wewnętrzne.
Unikalność treści jest przede wszystkim ważna dla samej indeksacji serwisu. Skopiowane treści (powielone tzw. duplicate content) z innych źródeł nie zaindeksują się, mogą również spowodować złą ocenę serwisu i wyindeksowanie całej domeny z wyników wyszukiwania. Jest to bardzo łatwe do wykrycia naruszenie zasad wyszukiwarki, przekłada się bezpośrednio minimum na obniżenie pozycji serwisu. Może to również prowadzić do nałożenia filtra algorytmicznego tzn. wylistowaniu domeny pod niektórymi hasłami.
Stosunek treści do kodu zazwyczaj daje odpowiedź czy używany jest CMS w serwisie i jaka jest jego jakość. Przy niskim stosunku warto bliżej przyjrzeć się kodowi strony i przenieść wszystkie skrypty i style poza kod do odrębnych plików (do tego ładowanych asynchronicznie dla przyspieszenia ładowania strony).
Ważnym elementem optymalizacji treści w obrębie podstrony jest jego strukturyzacja. Służą do tego znaczniki H1-H6. Odpowiada to głównej frazie kluczowej i kolejnych jej rozszerzeniach, dopełnieniach. Tak przygotowana treść na podstronie zbudowana jest w obrębie jednego słowa kluczowego i jego odmian. Prawidłowo zaimplementowane znaczniki pomagają indeksować treść i przekazać do wyszukiwarki informacje o czym jest treść podstrony i jakie są słowa kluczowe w obrębie tekstu.
Linkowaniem wewnętrznym możemy poprawić pozycjonowanie serwisu. Linki te zliczane są do puli i jest to kolejny czynnik wpływający na ustalanie pozycji w wynikach wyszukiwania. Linkowanie ułatwia nie tylko użytkownikom poruszanie się po stornie ale także robotom indeksującym. Przesyła dodatkowo “moc” pomiędzy treścią. Stosuje się tu kilka strategii budowy tekstu m.in. pipe’y, które przenoszą moc od dołu do góry. Prawidłowo wdrożona strategia budowy treści jak i strategia pod aspektem technicznym przekłada się w dużym stopniu na pozycjonowanie serwisu.

URL

URL — Uniform Resource Locator to format adresowania treści w Internecie, najczęściej wspominany w kontekście adresu strony internetowej. W skład adresu URL wchodzi rodzaj zasobu czyli http lub https (SSL) oraz część zależna czyli nazwa domeny i jej rozszerzenie. Struktura całej ścieżki URL powinna być czysta, przejrzysta i odzwierciedlać zagłębienia i strukturę logiczną serwisu. Tak samo jak nazwa podstrony, również produkt w sklepie internetowym powinien przekazywać nazwę w postaci słowa kluczowego do adresu URL. Wszystkie parametry lub inne znaki generowane dynamicznie powodują gorszą optymalizację. Zaleca się, aby postać całego adresu URL nie przekraczała ilości 100 znaków, a poszczególne wyrazy były oddzielane pauzami jako separatory. Warto zadbać w obrębie serwisu również o unikalność adresów URL, tak jak ma to miejsce w przypadku budowy treści. Zabezpiecza to przed sytuacją duplicate content czy kanibalizacji słów kluczowych.
Kanibalizacja może spowodować wyświetlanie URLi w wynikach wyszukiwania z podstronami z mniejszą treścią, lub tych podrzędnych, niekoniecznie głównych kategorii dla słów kluczowych. To bardzo niekorzystna sytuacja w aspekcie pozycjonowania. Warto w tym punkcie posiłkować się narzędzie Google Search Console.

Grafika

Grafika jest ważnym elementem każdego serwisu, tak ważne aby była również zoptymalizowana i przygotowana w sposób przyjazny dla wyszukiwarki Google. Na optymalizację składa się wielkość, waga elementów graficznych i ich opis meta danymi. Duża waga grafiki ma zdecydowany wpływ na szybkość ładowania się serwisu, a jest to jeden  z czynników wpływających bezpośrednio na pozycjonowanie.  Warto rozważyć kompresję bezstratną grafik a także ich przeskalowanie jeśli rozmiar przekracza full HD czyli 1920×1080 pikseli. Rekomendowana przez Google maksymalna waga pojedynczego pliku graficznego to 200kb, ale dotyczy grafik tych z największą rozdzielczością.
Optymalizacja grafiki to również opisanie każdego pliku graficznego atrybutami alt i title. Alt o tekst alternatywny pokazujący się w przypadku niezaładowania grafiki i dający informację bezpośrednio crawlerowi co może zawierać dana grafika, a title odpowiada za opisanie grafiki nazwą, słowem kluczowym. Należy tu zachować umiar i opisać pola w sposób właściwy nie wpisując większej ilosć słów kluczowych niż można by opisać nimi grafikę. Do badania wpływu grafiki na szybkość ładowania strony warto wykorzystać narzędzie Page Speed Insights od Google.

Robots.txt

Plik robots.txt (Robots Exclusion Protocol) to mechanizm służący do informowania crawlera Google o zasobach dostępnych do indeksacji i zasobach wyłączonych z tego procesu. Działanie protokołu i zapisanych reguł w pliku działa w systemie honorowym tzn. reguły te mogą być respektowane lub nie. Zazwyczaj te reguły omijane są przez “złe” crawlery np. takie, które zbierają statystyki serwisów np. majesticseo.com.

Mapa witryny

Mapa witryny to specjalnie przygotowany plik, zazwyczaj w formacie XML, umieszczany pod domeną w katalogu głównym serwisu informujący robota Google o podstronach serwisu dostępnych do indeksacji. Ułatwia to i przyspiesza proces indeksacji nowych podstron. Crawler odnajduje nowe zasoby podążając za odnośnikami zamieszczonymi na stronie na którą ówcześnie trafił. Przygotowana mapa witryny daje gotowy zbiór wszystkich odnośników, które robot winien odwiedzić, zaindeksować i przesłać do wyszukiwarki.

Mobilność serwisu

Posiadanie serwisu przystosowanego do poprawnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych jest bardzo ważne dla jej obecności w wyszukiwarce i osiąganiu wysokich pozycji. Dla większości serwisów struktura ruchu będzie pokazywać większy udział urządzeń mobilnych niż desktopowych, co bezpośrednio przekłada się na wskaźnik odrzuceń, łatwość przeglądania serwisu czy dokonywania w nim transakcji. Przygotowana strona w wersji mobile friendly powinna dbać o takie elementy jak:
– liczba elementów na stronie, zakładek w menu, uproszczenie procesów nawigacji i pozyskiwania informacji;
– powiększone przyciski CTA np. dodawanie produktów do koszyka, wysyłka formularza kontaktowego;
– zastosowanie RWD (Responsive Web Design);
– dostosowanie do ekranów – skrócenie czasu ładowania strony;
– wyróżnienie informacji ważnych – kontakt, godziny otwarcia, łącza aktywne do telefonu itp.;
Warto swoją stronę przetestować narzędziem Google Mobile Friendly.

Szybkość ładowania

Prędkość ładowania serwisu internetowego to jeden ze składników algorytmu Google ustalającego pozycje w indeksie wyszukiwarki. Google realizując swoją politykę dostarczania użytecznych treści patrzy również na szybkość ich dostarczenia. Te strony, które po wejściu z indeksu wyszukiwarki będą ładować się długo, cechować się będą wysokim wskaźnikiem wyjść, a więc serwis nie jest przyjazny użytkownikowi, tym samym będzie plasował się na niższych pozycjach.
Na szybkość ładowania strony składa czas odpowiedzi (serwera) na zapytanie oraz wyrenderowanie treści w przeglądarce. Za pomocą przeglądarki internetowej wysyłamy zapytanie do serwera wpisując adres strony lub klikając łącze w wyszukiwarce, aby ten przesłał z powrotem treść i poprawnie wyświetlił ją w przeglądarce. Wysłanie zapytania i jego odpowiedź z przesłaniem zasobów jest czasem odpowiedzi, drugi określa przetworzenie tego zasobu w przeglądarce w taki sposób, aby się poprawnie on wyświetlił.
Rekomendowane wyrenderowanie treści i interaktywności strony nie powinno trwać dłużej niż 2-3 sekundy. Dobrze zoptymalizowane serwisy wraz z dopasowaną architekturą serwerową osiągają jeszcze lepsze rezultaty. Dodatkowo, w przypadku użytkowników mobilnych statystyki wykazują utratę nawet połowy ruchu w przypadku wartości ładowania strony powyżej 3-4 sekund.
Szybkość strony najlepiej mierzy narzędzie Google Page Speed.

Wersje językowe serwisu

W przypadku serwisów internetowych, które wersje językowe, przede wszystkim zaleca się umieszczenie przetłumaczonej kopii strony na domenie zagranicznej. Dla przykłądu myśląc o wersji niemieckiej skierowanej na rynek niemiecki, powinniśmy użyć dodatkowej domeny z rozszerzeniem .de. Inaczej kwestia wygląda dla użytkowników na rodzimym rynku, ale posługujących się językiem niemieckim. Wówczas właściwym rozwiązaniem będzie tłumaczenie strony i jej wersja językowa w obrębie tej samej domeny.
W obu przypadkach należy przekazać informacje robotowi Google z jaką alternatywną wersją językową ma do czynienia i jak ma ją indeksować.
Wyszukiwarka Google wyróżnia trzy prawidłowe metody wskazywania stron alternatywnych: meta tagi, nagłówek http i mapę witryny. Niezależnie która metoda jest zastosowana powinna zawierać mechanizm rel=”alternate” oraz hreflang=”z kodem języka”>.
Rel=alternate to mechanizm kierowania szukających w danym języku do właściwych wersji językowych. Jest to niejako odmiana i wariant rel=canonical, który odnośi się też do treści, ale w obrębie danego języka i wskazuje teskt źrodłowy i tekst, który jest jego rozszerzeniem. Obydwa mechanizmy mogą istnieć równolegle równolegle, wskazując za ich pomocą jaka jest preferowana wersja serwisu, zachowując wyświetlanie w zdefiniowanym atrybucie hreflang odpowiedniej wersji treści serwisu.

Mikrodane

Niezależnie od przeznaczenia serwisu, rodzaju produktu czy sprzedaży, w każdym przypadku treść tworzona jest na podstawie konkretnego zamysłu, który wymaga nadania poszczególnym zagłębieniom określonej, zdefiniowanej hierarchii. Hierarchię tę, produkty, pozostałe informacje można opisać w dodatkowy sposób, aby przekazać robotowi Google znaczenie tych zasobów i niejako pomóc w ich zrozumieniu. Umieszcza się w tym celu znaczniki Schema.org w kodowaniach typu RDFa, Microdata i JSON-LD.
JSON-LD – jest to kod JavaScript zamieszczony pomiędzy <script> w nagłówku (head) lub treści strony. Ten format jest rekomendowany przez Google.
Mikrodane – są to dane wykorzystujące atrybuty tagu HTML do wskazania ich właściwości.
RDFa – jest to rozszerzenie języka HTML5, które obsługuje połączone dane za pomocą atrybutów tagu HTML.
Używając tych oznaczeń robot Google może w łatwy sposób odnaleźć i zinterpetować takie elementy jak adres, cena czy recenzja. Oznaczenia te ułatwiają poprawną interpretację i charakter zamieszczonych informacji. Dodatkowym aspektem jest wyróżnienie tych treści bezpośrednio w wylistowanych wynikach wyszukiwania Google.

Oferta

Kampanie digital
Pozycjonowanie
Social media
Strony internetowe
Sklepy internetowe
Launching marki
Strategie marketingowe
Grafika i druk
Public Relations

Masz pytanie?

Chcesz wykorzystać nasze doświadczenie
w Twoim biznesie?

Chętnie pomożemy!

tel. 881 222 200
email: info@sunspot.pl

Agencja marketingowa Sunspot

W naszej agencji stawiamy na skuteczne rozwiązania sprzedażowe i realizację celów biznesowych Partnerów. Profesjonalizm stawiamy na pierwszym miejscu, budując trwałe relacje poprzez zrozumienie biznesu, analityczny background i ponad 10 letnie doświadczenie zebrane jako agencja na polach reklamowych, marketingowych, Prowych i doradczych.
Naszą misją jest zapewnienie naszym Partnerom skutecznych rozwiązań marketingowych i efektywnej sprzedaży. Podstawą naszej współpracy jest zawsze analityka, biznesowe podejście i wsparcie w podejmowaniu decyzji.

Copyright by Agencja marketingowa Sunspot