was successfully added to your cart.
SEO

Pozycjonowanie stron www i sklepów – co to jest?

By Maj 13, 2014 No Comments

Pozycjonowanie – technika gwarantująca sukces

Dobrze przygotowana witryna nie jest wystarczająca w dzisiejszej dobie Internetu. By nie była kolejną stroną bez żadnych odwiedzin, trzeba skierować na nią ruch.

Jak stworzyć ruch na witrynie?

Aby wypromować portal, bloga, stronę czy jakąkolwiek inną witrynę, możemy wykorzystać jedną z trzech podstawowych metod promocji – banery i boksy reklamowe, linki sponsorowane (tak zwane AdWords) oraz pozycjonowanie. Każdy z nich, za odpowiednią opłatą, pozwala osiągnąć wymierne korzyści lub cele. Na wiele sposobów można zmierzyć skuteczność owej reklamy (CTR – click through ratio, CPA – cost per action, CPC – cost per click, CPM – cost per mile – to zaledwie kilka propozycji). Dla przykładu, według metody CTR (stosunek banerów lub linków „klikniętych” przez użytkownika do tych wyświetlonych), banery i boksy reklamowe mają skuteczność na poziomie 0,7-1%, linki sponsorowane nieco wyżej, bo 5-7%, natomiast pozycjonowanie w Internecie wykazuje skuteczność na poziomie 16-23%. Łatwo zauważyć, że pozycjonowanie jest jedną z najbardziej skutecznych dróg.

Czym jest pozycjonowanie?

Metoda jest niezwykle efektywna, choć stosunkowo mało popularna w Polsce. Pozycjonowanie pozwala osiągnąć najlepsze wyniki w promocji naszych stron przy zdecydowanie niższych kosztach. Idea pozycjonowania jest prosta – jest to proces, którego skutkiem jest uzyskanie najwyższej pozycji danego serwisu w wyszukiwarkach internetowych (Google, Yahoo, Bing czy innych) dla określonych wcześniej fraz, określanych mianem „słów kluczowych” (czyli takich, które albo jednoznacznie, albo domyślnie opisują promowaną przez nas nazwę, usługę, towar, ideę). Efekt skutecznego pozycjonowania – często określanego także mianem SEO (Serach Engine Optimization) – to zwiększenie liczby odwiedzin przez naszą grupę docelową nawet o kilkaset procent.
Aż 83% ruchu w wyszukiwarce generowane jest poprzez pierwsze dziesięć wyników, które pojawiają nam się na ekranie (TOP10), zaś najistotniejsze są pierwsze trzy. Co mówią nam te dane? Zaledwie co piąta osoba korzystająca z wyszukiwarki kliknie w drugą stronę, żeby zobaczyć kolejne dziesięć zapytań – większość skupi się na tym, co pojawi się od razu.
Jak podają różne badania, w Polsce poprzez Google generuje się ponad 95% zapytań. Z tego powodu warto skupić się na pozycjonowanie właśnie w tej wyszukiwarce; szczególnie, że druga najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce – Onet.pl – także korzysta z silnika Google.

Dlaczego warto wykorzystać pozycjonowanie?

Efektywność metody wiąże się z prostym czynnikiem psychologicznym – wierzymy, że wyniki wyszukiwarki, które pojawiają się na samej górze (choć czasem znajdują się tam wyłącznie z powodu dobrego pozycjonowania) są tymi najbardziej rzetelnymi i odpowiednimi; w przeciwieństwie do banerów i linków sponsorowanych, które są dla nich ewidentną, „narzuconą” niemal reklamą. Pozycjonowanie jest dla nas bardziej naturalne, oczywiste – to, co znajduje się pierwsze, „musi” być lepsze.

Warto wspomnieć też o cenie – pozycjonowanie jest znacznie tańsze od banerów czy linków. Teraz coraz częściej firmy, które zajmują się pozycjonowaniem, oferują rozwiązania, które nie wiążą się z żadnym ryzykiem – czyli oferują i uzależniają cenę usługi w zależności od osiągniętych efektów. Pozycjonowanie może więc być procesem, który pozwoli nam na obniżenie kosztów promocji. Jest także usługą wielce wartościową i cenioną tam, gdzie pojawia się Internet – oprócz prestiżowego (informacyjnego) charakteru ma też znaczenie czysto komercyjne; przekłada się ono na wynik finansowy, a dalej: na liczbę pozyskanych klientów.

O czym warto pamiętać przy pozycjonowaniu?

Trzeba także pamiętać, że pozycjonowanie nie jest jednoorazowe; jest procesem ciągłym. Może Ci się udać wypromować witrynę w kilka tygodni, ale trzeba pamiętać, że nie jest to na stałe – po pierwsze, ciągle zmienia się algorytm Google, a po drugie: konkurencja nigdy nie śpi. Gdy osiągniemy satysfakcjonujący wynik w wyszukiwarkach, nie powinniśmy przerywać naszych działań (patrz – dwa punkty wymienione wyżej), ale utrzymywać pracę na co najmniej podobnym poziomie, by utrzymać wywalczone przez nas miejsce.

Warto wiedzieć także o ciągłych modyfikacjach w algorytmach wyszukiwarek. Twórcy dokonują nieustannych zmian, które mają poprowadzić do podwyższenia jakości wyszukiwania; ważne jest, by firma była na bieżąco z tymi zmianami i mogła się do nich jak najszybciej dostosować. Wyszukiwarki – takie jak Google czy Yahoo! – mają własne programy, które szukają nowych stron i treści. Strony zapisywane są do katalogów (coś w rodzaju spisów czy indeksów w zawartości Internetu), zaś kolejne programy selekcjonują zaindeksowane wcześniej strony, dodając im wartości i/lub hierarchię z uwagi na wyszczególnione wcześniej czynniki – określone treści (tzw. słowa kluczowe), popularność danych stron (czy i jak często są linkowane), zawartość, objętość i tym podobne. Przykładowo, wpisując słowo „politechnika”, jako pierwsza pojawia się Politechnika Warszawska jako ta najbardziej mocna. Wpisując jakiekolwiek słowo – to, które pojawia się na początku, najlepiej spełnia kryteria wykreowane przez program danej wyszukiwarki.

Solidne fundamenty, systematyczny rozwój i dbanie o użytkownika to coś znacznie ważniejszego niż chwilowa popularność. Sława bardzo szybko może przeminąć, natomiast nasze fundamenty pozostaną punktem wyjścia dla każdych następnych działań. Możemy potraktować Google jak żywy organizm, który ciężko przewidzieć – wyszukiwarka jest bardzo dynamiczna, ciągle się zmienia, trudno ją poznać w pełni. Nie możemy powiedzieć, że znamy jej wszystkie algorytmy (zwłaszcza, że część zachowana jest w ścisłej tajemnicy). W związku z tym powinny nam się w głowie zapalić lampki alarmowe, jeśli firmy zaczną gwarantować Klientom pierwsze pozycje w Google – albo, co gorsza, najpierw oczekiwać za to wynagrodzenia. Akurat w przypadku pozycjonowania sukces jest bardzo trudno przewidzieć – oprócz algorytmów i działania wyszukiwarek pamiętajmy też o konkurencyjnych firmach.

Jeśli chodzi o konkurencję, ważna jest również konkurencyjność fraz kluczowych – im więcej osób chce wypozycjoować dane słowo, tym trudniej to zrobić. Ponadto istotna jest również historia danej strony www, gdyż młodsze witryny mają niższy PageRank, a także mniej prowadzących do niej linków zewnętrznych; to wszystko także wpływa na wydłużenie czasu pozycjonowania. Gdy przygotowujemy stronę pod pozycjonowanie, musimy pamiętać o dwóch kwestiach – o optymalizacji kodu źródłowego oraz o atrakcyjnej treści; ważne jest, by strona była atrakcyjna zarówno dla naszych użytkowników, ale również dla robotów wyszukiwarek.

Szybsze wykonanie nie oznacza lepszej jakości – czas jest istotnym elementem. Nawet najlepiej przygotowana, wspaniała i zapełniona niesamowitymi treściami nowa strona internetowa nie jest w stanie zaistnieć od razu – ma zbyt mało linków zewnętrznych, dzięki którym internauci by ją odkryli. A gdy miałaby zbyt wiele, wyszukiwarka uznawałaby to za nienaturalne i nałożyła karę – koło się zamyka.
Niezwykle ciężko jest oszacować, kiedy witryna osiągnie najwyższe wyniki wyszukiwania. Pozycjonowanie w Google to czas od paru tygodni do kilku, a nawet kilkunastu miesięcy – wszystko zależy od tego, jak bardzo konkurencyjne słowo kluczowe wybraliśmy (im słowo bardziej popularne lub użytkowe, tym trudniej go dobrze wypozycjonować). . „Szybko” i „dobrze” w tym przypadku nie gra ze sobą w parze – aby uzyskać satysfakcjonujące efekty, należy poświęcić temu czas. Pozycjonowanie to także swego rodzaju proces „delikatny”, a każde odstępstwa od uznanych reguł może skutkować nie tylko brakiem efektywności (a więc – brakiem pojawiania się w pierwszy hasłach wyszukiwarki), ale nawet stracenia swojej pozycji czy nawet zostania wyeliminowaną z haseł wyszukiwania. Świadomość tego, co się robi, jest bardzo ważna – jeśli popełnimy błąd na początku, później może być on niemożliwy do naprawienia. Dlatego też warto wiedzieć o tak zwanym „black hat SEO”.

Czym jest „black hat SEO”?

W Internecie pojawiają się także oferty, które sugerują pozycjonowanie za… 9,90zł! „Promocja” może nas srogo kosztować, jeśli firma zacznie wykorzystywać „black hat SEO”, metody pozycjonowania niezgodne z zasadami Google. Metody te wykorzystują SWL’e czy ukryte teksty, a dla nas skutek może być opłakany. Jak wielkie jest to zjawisko – można to łatwo sprawdzić, odwiedzając Forum Pomocy Google dla Webmasterów i zerknąć na tematy, gdzie codziennie ktoś wysyła zapytanie, dlaczego ich witryny z dnia na dzień zniknęły z wyszukiwarki.

Przykładowo, duży wzrost linków zewnętrznych w krótkim czasie może zostać stwierdzony jako nienaturalny, a to może poskutkować nałożeniem kary przez Google (która, nie ukrywajmy – wiedzie prym w świecie wyszukiwarek, więc kara otrzymania przez nią jest najbardziej bolesna). Google po wykryciu „kraków”, nieprawidłowym pozycjonowaniu, może nałożyć „filter” (który spycha naszą stronę nawet o 50 pozycji niżej – niektóre z nich działają nawet 6 miesięcy), zaś w przypadkach ekstremalnych możemy otrzymać „bana” (wyindeksowanie strony z wyszukiwarki w sposób całkowity – użytkownicy nie będą mogli przejść do Twojej witryny z wyszukiwarki). W przypadku otrzymania „bana”, chyba nie musimy wspominać, czym to się kończy dla firmy, która swoich Klientów zdobywa za pośrednictwem Internetu?

Jakie mogą być powody? Po pierwsze, firma może nie znać się na swoim fachu (mniej lub bardziej świadomie stosując techniki „black hat SEO”) i zrobić krzywdę nie tylko sobie (tworząc złą markę), ale i firmie, dla której pracuje (zablokować stronę w wynikach wyszukiwania). Po drugie – miejsc na pierwszej stronie jest niezmiennie dziesięć, natomiast stron internetowych z każdym dniem jest coraz więcej. Z dnia na dzień dotarcie na szczyt staje się coraz trudniejsze, dlatego wiele firm świadomie „nagina” zasady, ulegając presji ze strony Klientów (nastawionych na natychmiastowe wyniki). Z tym że gdy stanie się coś złego, to nie Klient jest tym, który zadanie wykonywał, a jedynie tym, który zlecił.

Strategię pozycjonowania możemy podzielić na cztery kluczowe frazy:.

Na początek musimy zanalizować nasze słowa kluczowe – które frazy są najbardziej dla nas istotne? Które spowodują możliwie największe wejścia na naszą stronę, przy zaznaczeniu, że będą to frazy wykorzystywane przez naszą grupę docelową? Jak najlepiej przewidzieć takie hasła? W tym etapie bierzemy pod uwagę to, jak wygląda nasz kod strony.
Następnie – gdy okaże się, że trzeba popracować nad kodem – wykonujemy prace programistyczne, wdrażając zoptymalizowany kod witryny. Oczywiście, prowadzimy testy nowej strony; jeśli teksty zakończą się sukcesem, wgrywamy naszą odnowioną stronę na serwer.
W trzeciej fazie staramy się rozbudować bazę linków w sieci, które mogą odsyłać nasz do naszej stronie – ważne są tutaj etyczne zasady pozycjonowania. Możemy wykorzystywać specjalne narzędzia, które pomogą nam uniknąć błędu (zwłaszcza, że niektóre wyszukiwarki mogą potraktować nasze działania jako SPAM). Do pozycjonowania wykorzystujemy zaplecze Synerway, zaś Klient otrzymuje ciągły dostęp do raportów. Już tutaj możemy zauważyć wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania.
Ostatnia faza jest fazą powtarzalną, a jej celem jest utrzymanie pozycji – powracamy do początku, do punktu pierwszego, i od nowa rozpoczynamy strategię. Kontynuujemy to nawet po uzyskaniu pozycji, gdyż zdecydowanie łatwiej (i taniej) będzie nam uzyskaną pozycję utrzymać niż próbować się znów wspiąć na szczyt.